Ο Σύλλογος Εργαζομένων ΕΟΠΑΕ προχωρά σε 24ωρη απεργία την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026.
Συγκεντρώσεις θα πραγματοποιηθούν στις 11.00 το πρωί στα κεντρικά γραφεία του ΕΟΠΑΕ (Αβέρωφ 21, Αθήνα) και στις 12.00 στο Υπουργείο Υγείας (Αριστοτέλους 17, Αθήνα), ενώ στις 11.00 το πρωί θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση και συνέντευξη Τύπου στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλους 32).
Επισημαίνουμε ότι στην απεργία καλύπτεται να συμμετέχει όλο το προσωπικό του ΕΟΠΑΕ, ανεξαρτήτως εργασιακής σχέσης και είτε ανήκει είτε όχι σε οποιονδήποτε σύλλογο.
Απεργία για την Παρασκευή 26 Ιουνίου έχει προκηρύξει και το Σωματείο Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης. Οι εργαζόμενοι στα Κέντρα Πρόληψης θα είναι μαζί μας στους ίδιους τόπους συγκέντρωσης.
Ενημερώνουμε ότι η Διοίκηση του Οργανισμού κλήθηκε τη Δευτέρα 22 Ιουνίου και ώρα 13.00 από τον Οργανισμό Μεσολάβησης Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) σε διαδικασία διαλόγου με τον Σύλλογο, αλλά δεν προσήλθε ποτέ, μην τιμώντας για μια φορά ακόμα τον θεσμικό της ρόλο και δείχνοντας αδυναμία να δικαιολογήσει τα πεπραγμένα της.
Ακολουθεί η εξώδικη δήλωση που παραδόθηκε στη Διοίκηση του ΕΟΠΑΕ με κοινοποίηση στα Υπουργεία Υγείας και Εργασίας στις 18 Ιουνίου.
ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΗΣ
ΕΞΩΔΙΚΗ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ
Της πρωτοβάθμιας Συνδικαλιστικής Οργάνωσης με την επωνυμία «Σύλλογος Εργαζομένων στον ΕΟΠΑΕ», με έδρα στην Αθήνα, οδός Σορβόλου αρ. 24 και ΑΦΜ 997021100.
ΠΡΟΣ
Το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων», με έδρα την Αθήνα, οδός Αβέρωφ αρ. 21, νομίμως εκπροσωπούμενου.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΠΡΟΣ
1. Το εποπτεύον Υπουργείο Υγείας, οδός Αριστοτέλους αρ. 19.
2. Το Υπουργείο Εργασίας, οδός Σταδίου αρ. 29.
****************
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εργαζομένων στον ΕΟΠΑΕ κατά την συνεδρίασή του στις 20.5.2026
ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ ΟΤΙ
Μετά από 15 μήνες λειτουργίας του ΕΟΠΑΕ, διαπιστώνεται ότι όχι μόνο δεν έχει σημειωθεί βελτίωση σε κανένα επίπεδο, αλλά καθημερινά συσσωρεύονται νέα προβλήματα και αδιέξοδα τόσο ως προς τις παρεχόμενες στους πολίτες υπηρεσίες πρόληψης και αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, όσο και ως προς την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και την ισότιμη και δίκαιη μεταχείριση των εργαζόμενων στον Οργανισμό.
Οι δομές μείωσης βλάβης, ολοκληρωμένης θεραπείας και απεξάρτησης λειτουργούν χωρίς πλαίσια και θεραπευτικά πρωτόκολλα, με προφορικές και συχνά αντιφατικές και χωρίς τεκμηρίωση παρεμβάσεις, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι που λαμβάνουν υπηρεσίες να αντιμετωπίζουν πολλαπλά σοβαρά προβλήματα που επηρεάζουν δραματικά την πρόσβασή τους στις δομές και την ομαλή θεραπευτική τους πορεία. Τα προβλήματα αυτά επιτείνονται από την ασυνεννοησία μεταξύ των Διευθύνσεων, απότοκο της διάλυσης των ενιαίων Προγραμμάτων και του κατακερματισμού των Μονάδων σε διαφορετικές Διευθύνσεις με καθετοποιημένες γραφειοκρατικές μεθόδους διοίκησης.
Η διοικητική λειτουργία του ΕΟΠΑΕ, που είναι εντελώς ανεπαρκής και δυσλειτουργική, προκαλεί σημαντικά προβλήματα στον τομέα της υγείας και ασφάλειας, όπως ακαταλληλότητα εγκαταστάσεων, μη επαρκής συντήρηση, συχνές βλάβες εξοπλισμού, προβλήματα προμηθειών και τροφοδοσίας, μη τήρηση πρωτοκόλλων ασφαλείας και άλλα, που εγκυμονούν κινδύνους για τους λήπτες υπηρεσιών και τους εργαζομένους, και κατ’ επέκταση για τη δημόσια υγεία γενικότερα. Ενδεικτικά, έχουν σημειωθεί: έλλειψη συστημάτων πυρόσβεσης, εγκατάλειψη σε περιβάλλοντες χώρους κτιρίων με αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς, ακατάλληλη χρήση χώρων ή μετατροπή της χρήσης τους χωρίς να καλύπτονται οι αναγκαίοι όροι, έλλειψη εξαερισμού και κλιματισμού σε κτιριακές εγκαταστάσεις λόγω μη συντήρησης κλπ.
Η Διοίκηση του ΕΟΠΑΕ δεν έχει αποσύρει ακόμα την απόφαση που εφάρμοσε από την 1η Ιουλίου 2025 περί «τοποθέτησης προσωπικού στα τμήματα διευθύνσεων του Τομέα Θεραπείας» με την οποία προχώρησε σε ένα άνευ προηγουμένου κύμα αναιτιολόγητων μετακινήσεων, καθαιρέσεων από θέσεις ευθύνης που είχαν αποδοθεί με διαδικασίες αξιολόγησης και βλαπτικών μεταβολών. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου μας, από 120 θέσεις ευθύνης σε Θεραπευτικά Προγράμματα του πρώην ΚΕΘΕΑ, 96 εργαζόμενοι υποβαθμίστηκαν σε θέση απλού προσωπικού, 11 μετακινήθηκαν σε άλλες θέσεις ευθύνης και μόλις 13 διατήρησαν τη θέση τους.
Πολλές Θεραπευτικές Μονάδες δυσλειτουργούν ή έχουν συγχωνευτεί. Στις Παραγωγικές Μονάδες Θεσσαλονίκης (ξυλουργείο, λιθογραφείο) που λειτουργούσαν πριν την ίδρυση του ΕΟΠΑΕ, πλέον έχει μπει «λουκέτο» εδώ και 15 μήνες χωρίς να δίνεται καμιά απολύτως εξήγηση ή χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας. Ακόμα, έχουν καταργηθεί υπηρεσίες που παρέχονταν εντός του σωφρονιστικού συστήματος.
Ειδικά σε Μονάδες Μείωσης Βλάβης αντιμετωπίζονται σοβαρότατα προβλήματα, υπάρχει έλλειμα μέτρων και διαδικασιών που απαιτούνται στους ευαίσθητους αυτούς χώρους, έχουν σημειωθεί σοβαρά περιστατικά βίας χωρίς πρωτόκολλα διαχείρισης και αντιμετώπισής τους και αντίστοιχη φροντίδα για το προσωπικό. Επίσης συχνά νέο προσωπικό εντάσσεται στις Μονάδες αυτές χωρίς καμιά απολύτως προετοιμασία, εκπαίδευση και φροντίδα με συνέπεια συχνά άνθρωποι να μην μπορούν να ανταποκριθούν ή να παραιτούνται σε μικρό χρονικό διάστημα.
Στις Θεραπευτικές Κοινότητες διαμονής, η Διοίκηση μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης έχει προβεί σε παρεμβάσεις που αλλοιώνουν και δυσχεραίνουν τη λειτουργία των δομών αυτών. Μεταξύ άλλων έχει επιβάλει σε 3 Κοινότητες κυλιόμενο σύστημα βαρδιών που όχι μόνο καταργεί τις ειδικότητες και παραβιάζει την εργατική νομοθεσία, αλλά έχει ανυπολόγιστες συνέπειες στη θεραπεία αφού διαλύει την ομάδα προσωπικού. Ακόμα, επιβάλει σε όλες τις Κοινότητες μέτρα που δυσχεραίνουν τις εισαγωγές στην κοινότητα. Οι εργαζόμενοι στις Θ.Κ. επισημαίνουν από τις 21/4/2026 μεταξύ άλλων: «Σημαντική μείωση των εισαγωγών στη Θεραπευτική Κοινότητα, μιας και υπάρχουν μέλη που δεν μπορούν να απέχουν από την χρήση για μεγάλο διάστημα ή δυσκολεύονται με τις διαδικασίες πραγματοποίησης πολλαπλών ιατρικών εξετάσεων που πλέον απαιτούνται. Μεγάλη αύξηση των διακοπών της θεραπευτικής πορείας. Κατακερματισμός της διεπιστημονικής θεραπευτικής ομάδας. Αποσπασματική και με μεγάλη πίεση πραγματοποίηση θεραπευτικών ομάδων, ατομικών εποπτικών συναντήσεων και ατομικών συναντήσεων». Σε Θεραπευτικές Κοινότητες όπου δεν έχει σχεδόν κανένα από τα μέλη του έμπειρου θεραπευτικού προσωπικού σημειώνονται με πρωτόγνωρη συχνότητα σοβαρά περιστατικά που σχετίζονται με την ασφάλεια, την τήρηση των βασικών κανόνων και τη θεραπευτική πορεία των μελών. Σχετικά με τα θέματα των Θ.Κ., η Διοίκηση και η αρμόδια Διεύθυνση δεν έχουν απαντήσει σε καμία από τις δεκάδες επιστολές και εκκλήσεις για διάλογο των εργαζομένων και του Συλλόγου μας.
Η Διοίκηση του ΕΟΠΑΕ αρνείται να συμμορφωθεί με τη διαιτητική απόφαση του ΟΜΕΔ της 12ης Μαΐου 2025 (Αρ. Πρωτ. 269 Μ-Δ) σύμφωνα με την οποία «μέχρι τη σύναψη νέου Κανονισμού Εργασίας ο Ε.Ο.Π.Α.Ε. δεσμεύεται από τις διατάξεις του εργατικού δικαίου να εφαρμόζει στους εργαζομένους του πρώην ΚΕΘΕΑ και νυν Ε.Ο.Π.Α.Ε., κατ’ αναλογία τις ρυθμίσεις του Κανονισμού Προσωπικού, όπως αυτές είχαν αποτυπωθεί στη Συλλογική Σύμβαση του 2013 και 2016 και στην πρακτική της εκμετάλλευσης, καθώς σύμφωνα με τις διατάξεις περί μεταβίβασης επιχειρήσεων οι εργαζόμενοι προστατεύονται μέχρι τώρα «όπως θα προστατεύονταν αν δεν είχε υπάρξει η μεταβίβαση και αλλαγή του εργοδότη». (άρθρο 353 του ΠΔ 80/2022)». Σε νομικό έγγραφο που κατατέθηκε στην Επιθεώρηση Εργασίας Θεσσαλονίκης, ο ΕΟΠΑΕ ισχυρίζεται ότι τα παραπάνω αποτελούν «μη δεσμευτική νομική κρίση του ΟΜΕΔ» χωρίς να αιτιολογεί γιατί κατά τη νομική κρίση του Οργανισμού δεν πρέπει να εφαρμόζεται η απόφαση αλλά και ο ίδιος ο νόμος ίδρυσης του ΕΟΠΑΕ που αναφέρει ότι το προσωπικό «μεταφέρεται αυτοδικαίως, με την ίδια σχέση εργασίας και διατηρώντας τα εργασιακά του δικαιώματα, στον Ε.Ο.Π.Α.Ε.» (Ν. 5129/2024, άρθρο 30).
Ως συνέπεια των παραπάνω αναφερόμενων, ο ΕΟΠΑΕ αρνείται να εφαρμόσει όσα ίσχυαν για το προσωπικό στους προηγούμενους φορείς βάσει συμβατικών διατάξεων και κανονισμών εργασίας, με συνέπεια να καταργούνται αυθαίρετα κρίσιμα δικαιώματα όπως για παράδειγμα αυτά που αφορούν α) στις άδειες λοχείας και εγκυμοσύνης, β) στο διάστημα για το οποίο αμείβονται εργαζόμενοι που απουσιάζουν με μακροχρόνιες ασθένειες ή μετά από σοβαρά ατυχήματα, γ) στα μειωμένα ωράρια λόγω αναπηριών, δ) ακόμα και στην καταβολή της νόμιμης αποζημίωσης σε συγγενείς εργαζομένων που απεβίωσαν, και πολλά άλλα.
Συνεχίζεται η απαράδεκτη κατάσταση με το κλαδολόγιο και το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας. Η Διοίκηση του ΕΟΠΑΕ, ενώ έχει ενημερωθεί εγγράφως από τον Φεβρουάριο 2025 για τις εκκρεμότητες της οριστικής αποτύπωσης κλάδων/ειδικοτήτων, της χορήγησης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, δεν έχει προβεί σε καμιά απολύτως ενέργεια, με συνέπεια να συνεχίζεται η μη καταβολή επιδόματος σε τμήμα των εργαζομένων ή η καταβολή διαφορετικών ποσών σε εργαζόμενους ίδιας ειδικότητας.
Η Διοίκηση του ΕΟΠΑΕ προχωρά συχνά σε πειθαρχικές διαδικασίες και διώξεις κατά εργαζομένων, τις περισσότερες φορές εμφανώς αστήρικτες, καταχρηστικές έως και εκδικητικές. Μάλιστα ουδέποτε απαντά είτε σε απολογίες των εργαζομένων είτε σε ενστάσεις τους απέναντι σε επιβληθείσες ποινές κατά τρόπο που δείχνει ότι συχνά οι πειθαρχικές αυτές διαδικασίες αποτελούν ένα μέσο «ομηρίας» ή εκφοβισμού των εργαζομένων. Ακόμα, συνεχίζονται αμείωτα τα περιστατικά εργασιακού εκφοβισμού και καλλιέργειας κλίματος φόβου και οι επιθέσεις απέναντι στους μη αρεστούς στη Διοίκηση αλλά και σε οποιονδήποτε εργαζόμενο βρεθεί στο στόχαστρο για υπαρκτά ή μη θέματα.
Η Διοίκηση του ΕΟΠΑΕ παραβαίνει συστηματικά τη νομοθεσία περί συνδικαλισμού, αφού: α) έχει επανειλημμένα προχωρήσει σε αναιτιολόγητες μετακινήσεις ή καθαιρέσεις από θέση ευθύνης μελών του ΔΣ του Συλλόγου μας, β) Αρνείται να συναντηθεί με τον Σύλλογο Εργαζομένων ΕΟΠΑΕ εδώ και 15 μήνες, γ) μεροληπτεί συστηματικά υπέρ της συνδικαλιστικής οργάνωσης της αρεσκείας της, δ) προχώρησε σε μυστικές διαπραγματεύσεις με άλλη συνδικαλιστική οργάνωση χωρίς σχετική ενημέρωση, καταργώντας ακόμα και το δικαίωμα παρέμβασης του Συλλόγου μας, ενέργειες που όλες παραβιάζουν συγκεκριμένα άρθρα της νομοθεσίας.
Το προσωπικό αορίστου χρόνου έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με τις 31/1/2025, πριν δηλαδή την ίδρυση του ΕΟΠΑΕ αφού α) οι μισοί περίπου από τους εργαζόμενους στο Πρόγραμμα 18 Άνω του ΨΝΑ δεν μετακινήθηκαν στον ΕΟΠΑΕ, β) πολλοί έμπειροι εργαζόμενοι παραιτούνται λόγω των συνθηκών που πλέον αντιμετωπίζουν στην εργασία τους και της συμπεριφοράς της Διοίκησης, γ) δεν έχουν πραγματοποιηθεί νέες προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου. Οι εργαζόμενοι αυτοί αντικαθίστανται με «συνεργάτες» με σχέση παροχής υπηρεσιών που όμως υποκρύπτει εξαρτημένη εργασία χωρίς τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή και με καθεστώς ανασφάλειας που δεν συνάδει με τη δέσμευση που απαιτεί το θεραπευτικό έργο που θα έπρεπε να επιτελεί ο Οργανισμός, ενώ υπάρχουν πλέον ολόκληρες δομές που λειτουργούν, ακόμα και αποκλειστικά, με προσωπικό ορισμένου χρόνου.
Τέλος, σε γενικότερο επίπεδο, συνεχίζεται η έλλειψη Εθνικού Σχεδιασμού και σχεδίου δράσης για τις εξαρτήσεις στη χώρα, δεν έχει οριστεί Πρόεδρος στον Οργανισμό με διαδικασίες αξιολόγησης βάσει της σχετικής νομοθεσίας, ενώ συνακόλουθα δεν έχει οριστεί και Εθνικός Συντονιστής για τις Εξαρτήσεις με αξιοκρατικά κριτήρια και τα απαραίτητα υψηλά επιστημονικά εφόδια που απαιτεί η θέση. Τα θέματα αυτά σχετίζονται με την αποστολή και τους σκοπούς του Σωματείου μας, ενώ επηρεάζουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και το επίπεδο του επιστημονικού και επαγγελματικού διαλόγου για τα θέματα πρόληψης και εξαρτήσεων κατά τρόπο κρίσιμο για το αντικείμενο της εργασίας μας και το κοινωνικό έργο που θέλουμε να επιτελούμε με υψηλή ευθύνη και επαγγελματισμό.
ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ
Την κήρυξη απεργίας την 26η.6.2025
ΖΗΤΩΝΤΑΣ
- Να σταματήσει άμεσα το ξήλωμα των δομών απεξάρτησης και να διασφαλιστεί η λειτουργία των διαφορετικών θεραπευτικών μοντέλων. Να διαμορφωθούν πλαίσια λειτουργίας και θεραπευτικά πρωτόκολλα στις δομές του ΕΟΠΑΕ με διαφάνεια, συμμετοχή των εργαζομένων και επιστημονικό διάλογο.
- Να επαναλειτουργήσουν οι θεραπευτικές και παραγωγικές μονάδες των οποίων η λειτουργία έχει διακοπεί αναιτιολόγητα.
- Να αποσυρθεί η απόφαση με Α.Π. 363/16.6.2025 σχετικά με την «τοποθέτηση προσωπικού στα τμήματα διευθύνσεων του Τομέα Θεραπείας», η οποία επέφερε δεκάδες βλαπτικές μεταβολές στους εργαζόμενους και οδηγεί σε μαρασμό δεκάδες δομές.
- Να επιλυθεί άμεσα το θέμα με το κλαδολόγιο και το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας με την οριστική αποτύπωση κλάδων/ειδικοτήτων και τη χορήγηση επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζόμενους με απόλυτη διασφάλιση της ισοτιμίας.
- Να συμμορφωθεί ο ΕΟΠΑΕ με τη διαιτητική απόφαση του ΟΜΕΔ (Αρ. Πρωτ. 269 Μ-Δ) για εφαρμογή του άρθρου 353 του ΠΔ 80/2022, όπως και με το άρθρο 30 του Ν. 5129/2024, όσο αυτός είναι σε ισχύ, για σεβασμό των δικαιωμάτων που είχαν οι εργαζόμενοι στους συγχωνευμένους φορείς.
- Προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου με αξιοκρατία και διαφανείς διαδικασίες. Να σταματήσει η σταδιακή αντικατάσταση των εργαζομένων από προσωπικό με εξαρτημένη εργασία που υποκρύπτεται πίσω από συμβάσεις «παροχής υπηρεσιών» χωρίς δικαιώματα.
- Να επιλυθούν τα σημαντικά προβλήματα στον τομέα της υγείας και ασφάλειας που εγκυμονούν κινδύνους για τους λήπτες υπηρεσιών, τους εργαζομένους και τη δημόσια υγεία γενικότερα.
- Να ληφθούν άμεσα μέτρα για την κατάσταση στις δομές Μείωσης Βλάβης, για αξιοπρεπείς και ασφαλείς συνθήκες τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα εξάρτησης.
- Να σταματήσουν οι διαλυτικές παρεμβάσεις στις Θεραπευτικές Κοινότητες, να αποσυρθούν οι αποφάσεις για κυλιόμενο σύστημα βαρδιών με επιβολή αλλότριων καθηκόντων στο θεραπευτικό προσωπικό, να επανέλθει το σύστημα τηλεφωνικής εφημερίας με ρύθμιση ώστε να αμείβεται, και να αρθούν τα μέτρα που δυσχεραίνουν την πρόσβαση των ανθρώπων με προβλήματα εξάρτησης στις Θεραπευτικές Κοινότητες.
- Να παύσει άμεσα ο εκφοβισμός των εργαζομένων και οι καταχρηστικές και εκδικητικές μετακινήσεις. Να εφαρμοστεί αξιοκρατία, διαφάνεια, αντικειμενικότητα στις τοποθετήσεις των εργαζομένων και να εξηγηθούν τα κριτήρια βάσει των οποίων έχουν γίνει εκατοντάδες μετακινήσεις.
- Να σταματήσουν οι καταχρηστικές πειθαρχικές διαδικασίες και διώξεις εργαζομένων και να αποσυρθούν άμεσα οι αστήρικτες κατηγορίες που έχουν αποδοθεί με διαδικασίες οι οποίες κωλυσιεργούν σκόπιμα.
- Να σταματήσουν άμεσα οι παραβιάσεις της νομοθεσίας περί συνδικαλισμού και η παρεμπόδιση της συνδικαλιστικής δράσης από τον ΕΟΠΑΕ με εκδικητικές και μεροληπτικές πρακτικές.
- Να σταματήσει ο αποκλεισμός φορέων ληπτών υπηρεσιών (Σύλλογοι Αποφοίτων, Οικογενειών κ.λπ.) από τον ΕΟΠΑΕ.
- Να προσέλθει η Διοίκηση ΕΟΠΑΕ σε σοβαρό διάλογο και διαπραγμάτευση για πραγματική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και Κανονισμό Εργασίας που να κατοχυρώνουν εργασιακά δικαιώματα και να επεκτείνουν σε όλο το προσωπικό τα δικαιώματα που ίσχυαν στους συγχωνευμένους φορείς.
- Να διεξαχθεί δημόσιος διάλογος για τη διαμόρφωση εθνικού σχεδιασμού για τις εξαρτήσεις και για το μέλλον της Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων στη χώρα, με συμμετοχή των επαγγελματιών του χώρου, επιστημόνων, οργανώσεων ληπτών υπηρεσιών, κοινωνικών φορέων και των τοπικών κοινωνιών. Ο νόμος για την «ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης», που έχει προκαλέσει σημαντική κρίση σε όλο τον χώρο της ψυχικής υγείας, πρόληψης και απεξάρτησης, να αντικατασταθεί με ρύθμιση που θα σέβεται τις αρχές της δημοκρατίας, του πλουραλισμού των θεραπευτικών προσεγγίσεων, της συμμετοχής των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών.





ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ